NOWOJORSKIE STYLIZACJE DONA DRAPERA Z SERIALU „MAD MAN”

Don Draper wchodzi do biura, skinieniem głowy wita się z sekretarkami siedzącymi w holu, podaje swojej asystentce skórzaną teczkę, płaszcz i kapelusz. Prosi o filiżankę kawy, by rozgrzać ciało i dodać umysłowi...

Źródło: https://www.pinterest.com/pin/366480488410226424/

Don Draper wchodzi do biura, skinieniem głowy wita się z sekretarkami siedzącymi w holu, podaje swojej asystentce skórzaną teczkę, płaszcz i kapelusz. Prosi o filiżankę kawy, by rozgrzać ciało i dodać umysłowi energii. Wchodzi do swojego gabinetu i staje się wirtuozem reklamy, wyrafinowanym znawcą ludzkich pragnień, złotą rybką, która da swoim klientom to, czego potrzebują i o wiele więcej. Jest tajemniczy, czarujący, wycofany. Zachowuje się jak artysta w świecie korporacji i kapitalistycznej passy. Tym, co podbudowuje jego wizerunek, jest garnitur. Dzięki niemu tytułowy „szaleniec” zawiera kompromis ze światem biznesu.

Garnitur

Stylizacje Dona Drapera zmieniają się tak jak czasy, w których toczy się fabuła. Życie bohaterów toczy się na tle wydarzeń społeczno-politycznych – zamach na JF Kennedy’ego, pierwszy krok Neila Armstronga na księżycu, działalność i zabójstwo Martina Luter Kinga. Przez całą dekadę lat 60 garnitury Dona Drapera przechodzą metamorfozę. Jednak podstawą są klasyczne garnitury szyte na miarę.

Początek lat 60 to okres popularności klasycznych garniturów, które profilowały męską sylwetkę w kształt litery V, tym samym nadawały jej większą dynamikę. Były one wykonywane z miękkich materiałów, szersze w ramionach i klatce piersiowej. I w takich widujemy Dona w pracy. Jeśli chodzi o kolory, to są one najczęściej szare, granatowe lub splecione z nici z jednej palety barw, które mieszają się, by stworzyć jeden dominujący kolor. Brustasza Dona jest zawsze zaopatrzona w jedwabną poszetkę. Najczęściej możemy go zobaczyć w jednorzędowej marynarce, choć w kilku odcinkach pojawił się w dwurzędowej.

Jeśli chodzi o koszule, to widzimy go wyłącznie w białych. Lata 60 ubiegłego wieku jeszcze nie były przygotowane na błękit, choć z czasem płótno koszul Dona Drapera ciemnieje. Pod koniec lat 60 na krawacie Dona pojawiają się szpilki, a u mankietów niepozorne spinki. Do klasycyzmu Don dodaje nieco ikry za pomocą tekstury lub wzoru – jodełka, pinstripe czy tzw. krata księcia Walii. Jednak nie są one ekstrawaganckie, a subtelnie dają otoczeniu do zrozumienia „Macie do czynienia z indywiduum, z artystą ukrytym w czterech ścianach gigantycznego biurowca”.

Po godzinach

Podczas sytuacji mniej oficjalnych Don sięga po lekki sweter, również z golfem, i zakłada marynarkę. Dzięki temu wygląda nieco luźniej, ale równie elegancko. Draper uwielbia także koszulki polo. Po godzinach pracy, pijąc szkocką, na jego marynarce pojawia się szeroka krata.

Na zewnątrz

Dona Drapera zarówno w biurze, jak i poza nim, można dostrzec w eleganckim nakryciu głowy. Bohater nosi kapelusz wykonany z wysokiej jakości filcu. Najpopularniejsze nakrycie głowy w latach 60 to stingy brim fedora, którą nosili na głowie, chociażby Frank Sinatra czy Dean Martin. Ten rodzaj kapelusza charakteryzuje się wyciągniętymi bokami i usztywnionym rondem. Jako odzież wierzchnia często towarzyszy mu długi płaszcz lub trencz.

„Mad Men” to serial, który powinien stanowić wzór dla wszelkich projektów filmowych, jeśli chodzi o oddanie realiów lat 60 Stanów Zjednoczonych. Janie Bryant do każdego odcinka przygotowywała blisko 300 stylizacji. Aktorzy pierwszoplanowi mogli liczyć na 75 kompletów, przypadających tylko na jeden odcinek. Bryant sama zaprojektowała część stylizacji, w tym także garnitury Dona.